Jeden z lokalnych dealerów samochodów, popularnej zresztą marki, wypuścił reklamę radiową zachęcającą potencjalnych klientów do odwiedzania jego salonu. Treść reklamy nie budziła kontrowersji, oprócz jednego szczegółu. Usłyszeć można było w niej dźwięk głośnego klaksonu.
Wykorzystanie dźwięku klaksonu, samo w sobie, nie jest zabronione przez prawo. Często taki dźwięk, można usłyszeć w utworach muzycznych, reklamach telewizyjnych. Jednak w przypadku reklamy radiowej, reklamodawcy a przede wszystkim pomysłodawcy powinni za każdym razem przeanalizować treść takiej reklamy pod kątem bezpieczeństwa, gdyż dużą grupą jej odbiorców są kierowcy. Dźwięk klaksonu, sygnału karetki pogotowia czy gwałtownego hamowania, może dekoncentrować kierowców a to może się zakończyć tragicznie. Chęć przyciągnięcia uwagi potencjalnego klienta nie powinna w takim przypadku być na pierwszym miejscu.
Jeżeli reklama narusza standardy etyczne lub jest po prostu niebezpieczna, zarówno konsument jak i przedsiębiorca mogą wystąpić ze skargą do Rady Reklamy. Podmiot ten jest stowarzyszeniem skupiającym reklamodawców, agencje reklamowe, agencje marketingowe oraz inne podmioty, które dobrowolnie zobowiązały się przestrzegać Kodeksu Etyki Reklamy, czyli innymi słowy kodeksu dobrych praktyk. Inicjatywa ta ma na celu przede wszystkim ucywilizowanie rynku reklamy i przeciwdziałanie pojawiającym się naruszeniom.
Po złożeniu skargi przez konsumenta, dealer usunął z treści reklamy dźwięk klaksonu.
Na zakończenie warto podkreślić, że podstawową wiedzę dotyczącą zgodności reklamy z prawem i dobrymi obyczajami powinni posiadać zarówno pracownicy, pracujący w działach marketingu reklamodawców jak i w agencjach marketingowych czy reklamowych. Wiele firm zleca również analizę treści reklamy kancelariom prawnym, co pozwala uchronić reklamodawcę przed negatywnymi konsekwencjami mogącymi powstać w przyszłości.
Przeczytaj również: 5 powodów dla których warto założyć spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością
Leave a Comment
Your email address will not be published. Required fields are marked with *