Od 01 stycznia 2023 roku zostały nałożone nowe obowiązki na przedsiębiorców w zakresie prawidłowego określania cen towarów lub usług w przypadku obniżenia ich cen.
Początek nowego rok zaskakuje nie tylko tym, że postanowienia noworoczne zadziwiająco często tracą na znaczeniu, ale i tym, że ustawodawca często wprowadza w tym okresie, w życie nowe przepisy, które mogą zaskoczyć przedsiębiorców, zwłaszcza gdy odpowiedzialność za ich naruszenie może być bolesna.
Z dniem 01 stycznia 2023 roku weszły w życie przepisu określające zasady informowania przez przedsiębiorców o obniżeniu ceny towarów lub usług. Od teraz obok informacji o obniżonej cenie należy umieścić informację o najniższej cenie danego towar lub usługi, która obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki. Jeżeli towar lub usługa są oferowane do sprzedaży w okresie krótszym niż 30 dni, to obok informacji o obniżonej cenie należy podać informację o najniższej cenie, która obowiązywała do momentu rozpoczęcia sprzedaży danego produktu do dnia wprowadzenia obniżki.
Wyjątek będą stanowiły towary, ulegające szybkiemu zepsuciu lub mające krótki termin do spożycia, gdyż w takim przypadku obok obniżonej ceny umieścić należy informację o cenie obowiązującej w okresie sprzed pierwszego zastosowania obniżki. W tym przypadku termin 30-dniowy nie obowiązuje.
Na zasady informowania o cenach zwrócić uwagę muszą, obok działów sprzedaży, działy marketingu, gdyż powyżej opisane zasady będą miały zastosowanie również do reklamy towarów lub usługi, w których występuje cena produktu. Na zakończenie warto wskazać, że brak stosowania nowych regulacji może oznaczać nałożenie na przedsiębiorcę kary pieniężnej do wysokości 20.000 zł a w przypadku co najmniej trzykrotnego naruszenia powyższych zasad w ciągu 12 miesięcy – kary pieniężnej do 40.000 zł, które stanowią dochód budżetu państwa.
Leave a Comment
Your email address will not be published. Required fields are marked with *